26/3/2024, 01:11
Choć w większości przypadków w trakcie rozgrywki korzysta się ze storytellingu, w życiu każdego bohatera pojawić się może konieczność oddania swojego życia w ręce losu. Podczas wydarzeń fabularnych, zwłaszcza tych trudniejszych, do rozwiązania sytuacji konieczne okaże się skorzystanie z rzutu kostką. Większość rzutów odbywa się na kostce d100 używanej przede wszystkim do testów umiejętności oraz cech. Pozostałymi kostkami wprowadzonymi na stałe są d10 oraz d6.
Na Mirage istnieją trzy sposoby wykonania rzutu:
● BBcode rzut kością – wynik pojawi się w tym samym poście
1. Wpisz [roll="nazwa kości"]ilość rzutów[/roll]
2. Napisz posta i wyślij.
lub
1. Kliknij odpowiedz/podgląd w celu przejścia do okna odpowiedzi.
2. Na liście BBcode ponad polem tekstowym kliknij ikonę kostki z sześcioma oczkami.
3. Wybierz dostępną kość z listy. Jeśli chcesz wykonać kilka rzutów tą samą kostką, wprowadź liczbę pomiędzy ][ jak powyżej.
4. Napisz posta i wyślij.
● BBcode random – wynik pojawi się w tym samym poście
1. Wpisz [rand][/rand], pomiędzy ][ wpisując maksymalną wartość, którą może osiągnąć kostka.
2. Napisz posta i wyślij.
lub
1. Kliknij odpowiedz/podgląd w celu przejścia do okna odpowiedzi.
2. Na liście BBcode ponad polem tekstowym kliknij ikonę dwóch kostek.
3. Pomiędzy znaczniki ][ wpisz maksymalną wartość, którą może osiągnąć kostka.
4. Napisz posta i wyślij.
W tej opcji można wprowadzić dowolny zakres, spomiędzy którego ma wylosować się liczba. Po wpisaniu [rand]liczba[/rand] automatycznie zostanie ustawiony zakres od 1 do wybranej liczby, natomiast ustawiając [rand]liczba1,liczba2[/rand] możliwy wybór będzie obejmować zakres od pierwszej do drugiej wpisanej liczby.
● Pole z wyborem – wynik pojawi się w osobnym poście z głównego konta administracji
1. Kliknij odpowiedz/podgląd w celu przejścia do okna odpowiedzi.
2. Pod przyciskami podglądu oraz wysłania posta znajduje się ramka "rzut kostką", rozwiń ją.
3. Wyświetlą się opcje rzutu. W rozwijanej liście wybrać można dostępne na forum kostki, w dalszym polu ustawić można ilość rzutów wybraną kostką (domyślnie 1). Po kliknięciu w mały plus można dodać kolejny rzut, wybierając tą samą lub inną kostkę.
4. Napisz posta i wyślij.
Wyniki rzutów
W przypadku umiejętności oraz cech, udany rzut oznacza, iż wynik kostki mieści się w zakresie punktów posiadanych przez postać (po doliczeniu bonusów oraz wad). Przykładowo: wymagany jest rzut na pierwszą pomoc, w której postać ma 30 punktów. Aby osiągnąć sukces, musi wyrzucić liczbę z przedziału 1-30 korzystając z d100, jednak na kostce wypada jej 31. Oznacza to, że akcja nie powiodła się.
Stopień sukcesu
Liczba wyrzucona na kości ma szczególne znaczenie w przypadku trudniejszych wydarzeń. Mistrz Gry może zakomunikować, że do osiągnięcia sukcesu należy uzyskać np. trudny sukces – jest to zwiększenie poziomu trudności rzutu, a jednocześnie postawienie wyzwania przed postacią dobrze rozwiniętą w danej umiejętności. Jeśli do zaliczenia wyzwania postawionego przed postacią wystarczający był zwykły sukces, a wynik wskazuje na wyższy stopień sukcesu, MG może, choć nie musi, nagrodzić gracza fabularnie. Stopnie przedstawiają się następująco:
Zwykły sukces – wynik kostki mieści się w zakresie punktów posiadanych przez postać, np. ma 40 punktów w broni palnej i wyrzuci 37. Postać po prostu trafi w cel, do którego strzela.
Trudny sukces – wynik kostki to mniej lub równo połowa punktów posiadanych przez postać, np. ma 60 punktów w sile, a wyrzuca 30. Postaci udaje się przesunąć ciężki obiekt i nie musi ponawiać rzutu na przedmioty o podobnych gabarytach znajdujące się w pomieszczeniu.
Ekstremalny sukces – wynik kostki to mniej lub równo jedna piąta punktów posiadanych przez postać, np. ma 50 punktów w ślusarstwie i wyrzuci 10. Postać otwiera zamek nie zostawiając żadnych śladów włamania, ma również możliwość zamknięcia go bez ponawiania rzutu.
Wynik krytyczny
Wartości skrajne na d100 czyli 1 oraz 100 odpowiadają za dodatkowy efekt towarzyszący rzutowi – jest to odpowiednio krytyczny sukces lub krytyczna porażka. Za osiągnięcie tak wysokiego sukcesu, postać może zostać nagrodzona ułatwieniem w sytuacji fabularnej, odnajduje więcej przedmiotów, może też zyskać punkty poczytalności lub szczęścia. Porażka o takim stopniu wiąże się z nieprzyjemnymi konsekwencjami, najczęściej obrażeniami, utratą przedmiotu, zacięciem się broni lub trafieniem sojusznika podczas walki. Przedstawiając to na przykładach:
1 – Postać A oraz B przeskakują rozpadlinę, postać A ma zwykłą porażkę na kości. Postać B wyrzuciła 1 zyskując krytyczny sukces, dzięki któremu może od razu pomóc towarzyszowi w wydostaniu się z tarapatów, a dodatkowo jeśli zapragną wrócić tą samą drogą, nie będą musieli ponownie wykonywać rzutu w tym miejscu.
100 – Postać X oraz Y prowadzą zaciętą walkę w zwarciu, niestety postać Y wykonując atak nożem otrzymuje na kości wynik 100. Z tego powodu przypadkowo trafia swojego towarzysza nieznacznie go raniąc. Alternatywnie MG zarządzić może upuszczenie broni lub przewrócenie się podczas wykonywania ciosu, ułatwiając działania przeciwnikowi.
Punkty szczęścia
Nieudany rzut to nie koniec świata. Korzystając ze specjalnych [url=ODNOSNIK DO CECH]punktów szczęścia[/url], gracz może zadecydować o obniżeniu uzyskanego wyniku na kości zużywając je w przeliczniku 1 punkt szczęścia = 1 oczko na kostce. Nie jest to jednak niewyczerpywalne remedium na złośliwość kostek, ilość PS na start jest ograniczona i warto korzystać z nich jedynie w ostateczności. Za ich pomocą nie można usunąć efektu krytycznej porażki czy uzyskać krytycznego sukcesu, ale mogą pomóc w osiągnięciu lepszego stopnia sukcesu.
PS przydają się również w innych sytuacjach niż obniżenie wyniku wykonanego rzutu. Istnieją momenty, w których można wykonać test szczęścia, mechanika postępowania jest w tym wypadku identyczna jak w pozostałych rzutach na cechy czy umiejętności. Jedynymi różnicami jest brak stopniowania sukcesu oraz brak możliwości obniżenia rzutu przy pomocy punktów szczęścia. Przykłady rzutu na szczęście:
– Podczas wydarzenia gracz chce użyć latarki, której nie wymienił wcześniej w ekwipunku. Wykonuje rzut kostką otrzymując na niej wynik odpowiadający sukcesowi. Dzięki temu znajduje przy sobie lub w pobliżu potrzebny przedmiot.
– Spośród uczestników wydarzenia MG chce wytypować osoby, które wpadną w ukrytą pułapkę. W tej chwili może poprosić wszystkich graczy o wykonanie rzutu na szczęście. Każdy, kto wyrzuci porażkę, wpada w pułapkę.
– Grupa postaci szuka wcześniej spotkanej osoby. MG może zarządzić grupowy test szczęścia określający czy im się to uda. W takim przypadku rzuca postać, która spośród wszystkich uczestników ma najmniejszą wartość szczęścia. Uzyskując sukces, z powodzeniem doprowadzają do ponownego spotkania.
Na Mirage istnieją trzy sposoby wykonania rzutu:
● BBcode rzut kością – wynik pojawi się w tym samym poście
1. Wpisz [roll="nazwa kości"]ilość rzutów[/roll]
2. Napisz posta i wyślij.
lub
1. Kliknij odpowiedz/podgląd w celu przejścia do okna odpowiedzi.
2. Na liście BBcode ponad polem tekstowym kliknij ikonę kostki z sześcioma oczkami.
3. Wybierz dostępną kość z listy. Jeśli chcesz wykonać kilka rzutów tą samą kostką, wprowadź liczbę pomiędzy ][ jak powyżej.
4. Napisz posta i wyślij.
● BBcode random – wynik pojawi się w tym samym poście
1. Wpisz [rand][/rand], pomiędzy ][ wpisując maksymalną wartość, którą może osiągnąć kostka.
2. Napisz posta i wyślij.
lub
1. Kliknij odpowiedz/podgląd w celu przejścia do okna odpowiedzi.
2. Na liście BBcode ponad polem tekstowym kliknij ikonę dwóch kostek.
3. Pomiędzy znaczniki ][ wpisz maksymalną wartość, którą może osiągnąć kostka.
4. Napisz posta i wyślij.
W tej opcji można wprowadzić dowolny zakres, spomiędzy którego ma wylosować się liczba. Po wpisaniu [rand]liczba[/rand] automatycznie zostanie ustawiony zakres od 1 do wybranej liczby, natomiast ustawiając [rand]liczba1,liczba2[/rand] możliwy wybór będzie obejmować zakres od pierwszej do drugiej wpisanej liczby.
● Pole z wyborem – wynik pojawi się w osobnym poście z głównego konta administracji
1. Kliknij odpowiedz/podgląd w celu przejścia do okna odpowiedzi.
2. Pod przyciskami podglądu oraz wysłania posta znajduje się ramka "rzut kostką", rozwiń ją.
3. Wyświetlą się opcje rzutu. W rozwijanej liście wybrać można dostępne na forum kostki, w dalszym polu ustawić można ilość rzutów wybraną kostką (domyślnie 1). Po kliknięciu w mały plus można dodać kolejny rzut, wybierając tą samą lub inną kostkę.
4. Napisz posta i wyślij.
Wyniki rzutów
W przypadku umiejętności oraz cech, udany rzut oznacza, iż wynik kostki mieści się w zakresie punktów posiadanych przez postać (po doliczeniu bonusów oraz wad). Przykładowo: wymagany jest rzut na pierwszą pomoc, w której postać ma 30 punktów. Aby osiągnąć sukces, musi wyrzucić liczbę z przedziału 1-30 korzystając z d100, jednak na kostce wypada jej 31. Oznacza to, że akcja nie powiodła się.
Stopień sukcesu
Liczba wyrzucona na kości ma szczególne znaczenie w przypadku trudniejszych wydarzeń. Mistrz Gry może zakomunikować, że do osiągnięcia sukcesu należy uzyskać np. trudny sukces – jest to zwiększenie poziomu trudności rzutu, a jednocześnie postawienie wyzwania przed postacią dobrze rozwiniętą w danej umiejętności. Jeśli do zaliczenia wyzwania postawionego przed postacią wystarczający był zwykły sukces, a wynik wskazuje na wyższy stopień sukcesu, MG może, choć nie musi, nagrodzić gracza fabularnie. Stopnie przedstawiają się następująco:
Zwykły sukces – wynik kostki mieści się w zakresie punktów posiadanych przez postać, np. ma 40 punktów w broni palnej i wyrzuci 37. Postać po prostu trafi w cel, do którego strzela.
Trudny sukces – wynik kostki to mniej lub równo połowa punktów posiadanych przez postać, np. ma 60 punktów w sile, a wyrzuca 30. Postaci udaje się przesunąć ciężki obiekt i nie musi ponawiać rzutu na przedmioty o podobnych gabarytach znajdujące się w pomieszczeniu.
Ekstremalny sukces – wynik kostki to mniej lub równo jedna piąta punktów posiadanych przez postać, np. ma 50 punktów w ślusarstwie i wyrzuci 10. Postać otwiera zamek nie zostawiając żadnych śladów włamania, ma również możliwość zamknięcia go bez ponawiania rzutu.
Wynik krytyczny
Wartości skrajne na d100 czyli 1 oraz 100 odpowiadają za dodatkowy efekt towarzyszący rzutowi – jest to odpowiednio krytyczny sukces lub krytyczna porażka. Za osiągnięcie tak wysokiego sukcesu, postać może zostać nagrodzona ułatwieniem w sytuacji fabularnej, odnajduje więcej przedmiotów, może też zyskać punkty poczytalności lub szczęścia. Porażka o takim stopniu wiąże się z nieprzyjemnymi konsekwencjami, najczęściej obrażeniami, utratą przedmiotu, zacięciem się broni lub trafieniem sojusznika podczas walki. Przedstawiając to na przykładach:
1 – Postać A oraz B przeskakują rozpadlinę, postać A ma zwykłą porażkę na kości. Postać B wyrzuciła 1 zyskując krytyczny sukces, dzięki któremu może od razu pomóc towarzyszowi w wydostaniu się z tarapatów, a dodatkowo jeśli zapragną wrócić tą samą drogą, nie będą musieli ponownie wykonywać rzutu w tym miejscu.
100 – Postać X oraz Y prowadzą zaciętą walkę w zwarciu, niestety postać Y wykonując atak nożem otrzymuje na kości wynik 100. Z tego powodu przypadkowo trafia swojego towarzysza nieznacznie go raniąc. Alternatywnie MG zarządzić może upuszczenie broni lub przewrócenie się podczas wykonywania ciosu, ułatwiając działania przeciwnikowi.
Punkty szczęścia
Nieudany rzut to nie koniec świata. Korzystając ze specjalnych [url=ODNOSNIK DO CECH]punktów szczęścia[/url], gracz może zadecydować o obniżeniu uzyskanego wyniku na kości zużywając je w przeliczniku 1 punkt szczęścia = 1 oczko na kostce. Nie jest to jednak niewyczerpywalne remedium na złośliwość kostek, ilość PS na start jest ograniczona i warto korzystać z nich jedynie w ostateczności. Za ich pomocą nie można usunąć efektu krytycznej porażki czy uzyskać krytycznego sukcesu, ale mogą pomóc w osiągnięciu lepszego stopnia sukcesu.
PS przydają się również w innych sytuacjach niż obniżenie wyniku wykonanego rzutu. Istnieją momenty, w których można wykonać test szczęścia, mechanika postępowania jest w tym wypadku identyczna jak w pozostałych rzutach na cechy czy umiejętności. Jedynymi różnicami jest brak stopniowania sukcesu oraz brak możliwości obniżenia rzutu przy pomocy punktów szczęścia. Przykłady rzutu na szczęście:
– Podczas wydarzenia gracz chce użyć latarki, której nie wymienił wcześniej w ekwipunku. Wykonuje rzut kostką otrzymując na niej wynik odpowiadający sukcesowi. Dzięki temu znajduje przy sobie lub w pobliżu potrzebny przedmiot.
– Spośród uczestników wydarzenia MG chce wytypować osoby, które wpadną w ukrytą pułapkę. W tej chwili może poprosić wszystkich graczy o wykonanie rzutu na szczęście. Każdy, kto wyrzuci porażkę, wpada w pułapkę.
– Grupa postaci szuka wcześniej spotkanej osoby. MG może zarządzić grupowy test szczęścia określający czy im się to uda. W takim przypadku rzuca postać, która spośród wszystkich uczestników ma najmniejszą wartość szczęścia. Uzyskując sukces, z powodzeniem doprowadzają do ponownego spotkania.
Nie możesz odpowiadać w tematach
|
|